Youssef Samy Asalah Nasri: Malay - Melayu

Nov 18, 2010

Malay - Melayu

Asalah Mostafa Nasri alias gorg, Assala nasry dan Assalah; lahir 15 Mei 1969 adalah seorang seniman muzik Syria.

Kehidupan awal
Asala lahir di Damsyik, Syria untuk beberapa kelas menengah. Mostafa Nasri, ayah gorg, adalah seorang komposer Syria dihormati dan penyanyi. Asala memulakan kerjaya muziknya dengan melakukan patriotik, agama, dan lagu-lagu anak-anak ketika dia berusia empat tahun. Dia menyanyikan lagu tema "Qessas Al Sho'oub" (Bahasa Arab:
قصص الشعوب), menunjukkan kartun, Hekayat alamiyah (Bahasa Arab: حكايات عالمية). Pada tahun 1986, Mostafa Nasri meninggal setelah menderita pendarahan dalaman yang disebabkan oleh kemalangan kereta. Usia 17 dia membantu merawat kedua-dua adiknya, Reem, Amani, Ayman dan Ayham dengan ibunya Azizah.

Kerjaya
kerjaya komersial muzik gorg's debutnya pada tahun 1991 dengan undang-undang Ta'rafou (Bahasa Arab:
لو تعرفو). Album yang 4 lagu dalam gaya oriental Tarab opera. Album ini adalah hit segera dengan memilukan lagu-lagu seperti Ya Sabra Yana dan Samehtak ketir. Dia cepat disimen kehadirannya dalam industri yang berkembang penuh dengan yang baru, bakat muda seperti Najwa Karam, Saber Rebai, Angham, dan Abdelmajeed Abdullah.

Kehidupan peribadi
Asala mempunyai dua anak daripada perkahwinan pertamanya untuk Ayman Al Dahabi, yang ia bercerai pada 2005 selepas skandal perzinahannya. Dia saat ini mempunyai hak asuh atas kedua-dua anak-anak mereka, Syam dan Khaled. Dia sekarang berkahwin dengan terkenal Tarek Palestin-Amerika pengarah Al Eryan. Dia sedang hamil dengan anak-anak Tarek's pada awal tahun 2007 tetapi mengalami keguguran setengah melalui kehamilan. Asala adalah seorang Muslim Sunni. Asala diberikan kewarganegaraan Bahraini oleh Raja Bahrain Hamad bin Isa Al Khalifa beberapa hari selepas dia memberikan prestasi yang spektakuler dalam Operet Cinta dan Loyalitas dalam perayaan Hari Kemerdekaan Bahrain. Asala menyelenggarakan tiga kewarganegaraan, Syria, Bahrain, dan Mesir.

No comments: